Semafor

Gott debiutował jako wykonawca par excellence profesjonalny, do dziś jest uznawany za kolebkę czeskiej i słowackiej muzyki rozrywkowej. Tutaj stawiały pierwsze na estradzie kroki Hegero- va i Pilarova, za kulisami „Semaforu” przemieszkał ponad rok Matuśka, który właściwie tu się wychował. Gott z sentymentem wspomina tamte lata — głodne i chłodne, ale jednak bogate w szczery zapał do pracy, w radość z możności śpiewania i wyśpiewania wszystkiego, co się wtedy miało do przekazania innym. W rozmowie Gott jest szalenie skromny — nic w jego zachowaniu z gwiazdora… Mało który z młodzieżowych solistów muzyki rozrywkowej może pochwalić się, podobnie jak on, tak solidnymi podstawami swego zawodu. Do profesora Karenina uczęszczało, za przykładem Gotta, wielu czechosłowackich piosenkarzy, ale — jak dotąd — najwybitniejszym jego uczniem pozostał właśnie Kareł Gott. On zresztą jedyny pobierane nauki ukończył. Piosenkarz z dyplomem? Jakie to dzisiaj rzadkie… Nikt już nie pamięta, kiedy Gott rozpoczął karierę międzynarodową. 1963? Może rok wcześniej? Jedno jest pewne: w 1964 r. wystąpił na Międzynarodowym Festiwalu Piosenki w Sopocie, zdobywając III nagrodę za interpretację utworu Kot Teofil. Zdaje się, że to dzięki temu wykonawcy ta bardzo przeciętna piosenka zyskała jaką taką popularność. W 1965 r. Gott rozpoczyna serię tournee zagranicznych: Austria, Belgia, RFN. W tym samym i w 1968 r. zdobywa Złoty Klucz, najwyższe trofeum Konkursu Interwizji. 1967 — I Targi Muzyczne MIDEM w Cannes, gdzie reprezentuje zachodnioniemiecką firmę płytową Polydor. Z jakim rezultatem? Zdaniem fachowców Kareł Gott był wtedy tylko o 4 fony gorszy od słynnego Toma Jonesa: ten ostatni otrzymał brawa o sile 58 fonów, Gotta publiczność Cannes oklaskiwała z siłą 54 fonów. Pierwszy nagrany dla wspomnianego Polydoru longplay (Die Goldene Stim- me aus Prag — lato 1968) sklepy sprzedają w ciągu 10 dni w liczbie 300 000 egzemplarzy! Na Targach Muzycznych Gott występuje trzykrotnie i trzy razy zdobywa Trofeum MIDEM, przyznawane tradycyjnie co roku najlepszemu wykonawcy z danego kraju. Co roku czeska i słowacka publiczność jego też ogłasza najpopularniejszym w plebiscycie tygodnika „Mlady Svét”, jemu przyznając Złotego Słowika. Inne sukcesy? Z piosenką Jürgensa Tausend Träume Gott występuje w Konkursie Eurowizji. Kilkakrotnie nagrywa dla moskiewskiej telewizji. W 1970 r. po raz drugi gości na Międzynarodowym Festiwalu Piosenki w Sopocie, 5 lat później występuje tu z pozakonkursowym recitalem. Zjeżdża praktycznie całą Europę, co jest również osiągnięciem nie lada.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *