Tematy biblijne

Praca nad partyturą tego oratorium trwała niewiarygodnie krótko: około trzech tygodni! *. I tym razem kompozytor sięgnął po tematy biblijne. Jak dalece pomógł mu w ich literackim opracowaniu jego przyjaciel, arcybiskup Charles Jenners, trudno dociec, skoro sam Haendel dawał sprzeczne w tym przedmiocie oświadczenia. Raz przypisywał autorstwo całości dzieła wyłącznie sobie, kiedy indziej znów zaszczyt twórczy skłonny był skromnie dzielić z Jennersem. listopada 1741 roku kompozytor opuścił Londyn i udał się w drogę do Dublina. Od grudnia do kwietnia następnego roku wystąpił w stolicy Irlandii z dwiema seriami po sześć koncertów i odniósł ogromny sukces. Premiera Mesjasza .odbyła się’na zakończenie cyklu, 13 kwietnia 1742 roku. Entuzjastyczna recenzja „Faulkness Journal” głosiła m. in.: „Nie ma wprost słów na opisanie szlachetnej rozkoszy, wywołanej przez to dzieło w tłumie zebranych, zachwyconych słuchaczy. Wzniosłość, wspaniałość i subtelność, w połączeniu z najbardziej budującym, majestatycznym słowem tekstu, działały porywająco i fascynująco”. Prawykonanie odbyło się w Musie Hall in Fis- hamble Street w Dublinie. Z solistów znane są tylko nazwiska pań: Cibber i Avolio. Śpiewały połączone chóry dwóch kościołów: Chrystusowego i katedry św. Patryka. Dyrygował osobiście Haendel, wówczas 57-letni. Obecni byli: wicekról Irlandii, arcybiskup Dublina, główni członkowie Trinity College Oraz inne czołowe osobistości miasta. Ścisk był tak wielki, że przed koncertem zwrócono się publicznie do dam, aby przybyły bez krynolin!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *