Tematy biblijne
Praca nad partyturą tego oratorium trwała niewiarygodnie krótko: około trzech tygodni! *. I tym razem kompozytor sięgnął po tematy biblijne. Jak dalece pomógł mu w ich literackim opracowaniu jego przyjaciel, arcybiskup Charles Jenners, trudno dociec, skoro sam Haendel dawał sprzeczne w tym przedmiocie oświadczenia. Raz przypisywał autorstwo całości dzieła wyłącznie sobie, kiedy indziej znów zaszczyt twórczy skłonny był skromnie dzielić z Jennersem. listopada 1741 roku kompozytor opuścił Londyn i udał się w drogę do Dublina. Od grudnia do kwietnia następnego roku wystąpił w stolicy Irlandii z dwiema seriami po sześć koncertów i odniósł ogromny sukces. Premiera Mesjasza .odbyła się’na zakończenie cyklu, 13 kwietnia 1742 roku. Entuzjastyczna recenzja „Faulkness Journal” głosiła m. in.: „Nie ma wprost słów na opisanie szlachetnej rozkoszy, wywołanej przez to dzieło w tłumie zebranych, zachwyconych słuchaczy. Wzniosłość, wspaniałość i subtelność, w połączeniu z najbardziej budującym, majestatycznym słowem tekstu, działały porywająco i fascynująco”. Prawykonanie odbyło się w Musie Hall in Fis- hamble Street w Dublinie. Z solistów znane są tylko nazwiska pań: Cibber i Avolio. Śpiewały połączone chóry dwóch kościołów: Chrystusowego i katedry św. Patryka. Dyrygował osobiście Haendel, wówczas 57-letni. Obecni byli: wicekról Irlandii, arcybiskup Dublina, główni członkowie Trinity College Oraz inne czołowe osobistości miasta. Ścisk był tak wielki, że przed koncertem zwrócono się publicznie do dam, aby przybyły bez krynolin!