Śpiew ptaków

Jedynym utworenp Janequina, który odniósł sukces zbliżony do La guerre, była chanson na zupełnie już inny temat, zatytułowana Le Chant des oiseaux {Śpiew ptaków). I ona ukazała się we wzmiankowanym tu już zbiorze z około 1528 roku, opublikowanym przez Pierre’a Attaignant w Paryżu. Również i w tym przypadku mamy do czynienia z utworem na czterogłosowy zespół wokalny. Jeśli któregoś z Czytelników dziwi, że tak się wówczas lubowano w muzyce chóralnej, pozwolę sobie przypomnieć, że wielogłosowość była dla muzyki XVI stulecia zjawiskiem typowym. Piosenek i pieśni solowych z akompaniamentem instrumentalnym, takich, jakie śpiewa się masowo dzisiaj, nie uprawiano wówczas prawie w ogóle. Czy mogą sobie Państwo wyobrazić świat muzyczny zaludniony wyłącznie przez dostojne chóry Stuligrosza i Kurczewskiego, tudzież przez Abby i Ali-babki, Pro-contry, Ho- mo-homini i Amazonki? A jednak tak to się właśnie, oczywiście w pewnym uproszczeniu, przedstawiało -w XVI wieku! Natomiast treść omawianej chanson Janequina zawarta jest wyczerpująco w samym tytule. Wszystkie głosy imitują śpiew ptaków. Zresztą, jak na nasz dzisiejszy gust, niezbyt łudząco.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *