Czołówka czeskiego i słowackiego rocka zmienia się co roku
Bodaj najszybciej i najczęściej we wszystkich krajach socjalistycznych. Najtrwalszą pozycję w ostatnich latach zdobył heavy-metalowy Citron. Pochodzi z Ostrawy, od 1984 r. jest „etatowym” zwycięzcą dorocznego plebiscytu radiosłuchaczy magazynu „Vétrnik”. W dziesiątce przebojów 1986 r. znalazły się aż 3 utwory tej grupy: Ocelové srdce, Vzpominky i Zahradní slavnost. Album Pini energé okazał się Płytą Roku, jako Full of Energy został wydany w Republice Federalnej Niemiec. Citron został Zespołem Roku 1986 — przed formacjami: Vybér, Stromboli, Odyssea, Tango, Turbo i O.K. Band. Hierarchia czechosłowackich wokalistek jest raczej ustabilizowana: w latach siedemdziesiątych najwięcej płyt sprzedawały Hanna Zagorova (9 min), Helena Vondrádková (6,9 min) i Marie Rottrova (3,4 min). W latach osiemdziesiątych w ankiecie „Złoty Słowik” trzy pierwsze miejsca zajmują niemal „etatowo”: Zagorová, Vondráéková i Gombitová. Zagraniczna kariera Citronu nie jest czymś wyjątkowym: na ogół w Republice Federalnej Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii nagrywają również soliści — Gott, Vondraćkov;a, Korn, ze Słowaków Marika Gombitová i Miroslav Źbirka, były solista grupy Modus, zwycięzca festiwali w Villach (1982) i Bratysławie (1983). Największy jednak sukces zagraniczny artystyczny, prestiżowy i finansowy — odnotował czeski jazzman, multiinstrumentalista Jan Hammer (ongiś współpracownik Czesława Niemena w Stanach Zjednoczonych), który w 1985 r. skomponował muzykę do amerykańskiego serialu telewizyjnego Miami Vice, płyty z jej nagraniami plasując na wysokich pozycjach rozmaitych list bestsellerów płytowych tygodnika „Billboard”; dwa lata później powtórzył ten sukces przebojem instrumentalnym Crockett’s Theme. Hammer jest jedynym wśród czechosłowackich muzyków, który z ręką na sercu może powiedzieć: „Odkryłem Amerykę!”