Związki twórcze, zrzeszenia kompozytorów i autorów
W 1953 r. ustanowiono w Czechosłowacji Prawo Autorskie; dzięki temu mogły powstać związki twórcze, zrzeszenia kompozytorów i autorów, także muzyki rozrywkowej. Rozwija się czechosłowacka radiofonia: statystyki zanotowały w 1952 r. 2637000 abonentów, 6 lat później było ich 3316300. Muzyka wypełnia już 60% programu, z czego połowa to piosenki. Od 1953 r. działa Telewizja Czechosłowacka. Firmy płytowe nagrywają w 1956 r. 3500 minut muzyki, w tym muzyki rozrywkowej — 1250 minut. Tworzy się nowy typ orkiestr tanecznych, składem i stylem trochę podobnych do zespołu Mantovaniego. Nowoczesne brzmienie reprezentują zespoły kierowane przez młodych muzyków — Jśna Sivśćka, Jaroslava Laifera i Gustśva Offermanna. Zmiany, jakie w polityce Czechosłowacji zaszły po 1956 r., dotknęły również muzyki: okazało się, że piosenka nie tylko może, lecz powinna istnieć także poza parkietem. Muzyka taneczna przechodzi liczne przemiany, repertuar wielu zespołów ulega przewentylowaniu, muzyka rozrywkowa — nadal wierna tradycjom słowiańskim — jest teraz bliższa współczesnej pop musie, lansowanej przez Zachód. Wykonawcy czechosłowaccy (soliści, zespoły I orkiestry) śmiało sięgają po kompozycje Aurica, Rodgersa, Portera, Berlina, przeboje Binga Crosby i „Tennessee” Ernie Forda; grają je w nowych aranżacjach, śpiewają z nowymi tekstami. W 1957 r. zaczyna ukazywać się pismo „Słowacka Muzyka”; nie jest to pierwsze po wojnie tego typu wydawnictwo—już od końca 1948 r. wychodził miesięcznik „Poglądy Muzyczne”, poświęcony estetyce i krytyce muzycznej. (Pismo poświęcone muzyce rozrywkowej ukazało się dopiero w 1964 r.: w Pradze zaczął się ukazywać miesięcznik „Melodie” redagowany na wzór naszego „Jazzu”. W Słowacji muzykę rozrywkową popularyzuje „Popular”, wychodzi co miesiąc, od 1970 r.) Pojawiają się nowi wykonawcy, „ster popularności” dzierżą trzy solistki i jeden śpiewak: Bea Litmanovś, Gabriela Hermelyovś, Melśnia Olla- ryovś (obie znane od dobrych paru lat) oraz Jozef KuchAr. To on właśnie był wykonawcą popularnej i u nas piosenki Miluśka moja (dalej w tekście było: „ty jesteś dla mnie wiosną, dla ciebie zimą kwiaty na oknach rosną”); zadebiutował 2 lata wcześniej, przebojem Marina (kompozycji Dusika — zupełnie inny utwór niż Marina Granaty), którym zapoczątkował nowy etap w piosence słowackiej, nowy styl interpretacyjny.